درحال بارگذاری...

آفت پسیل یا عسلک زیتون

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

آفت پسیل یا عسلک زیتون


آفت پسیل یا عسلک زیتون

این آفت برفک هم شناخته می‌شود. در ایران آلودگی شدید آفت در مناطقی از باغات مشاهده می‌شود که با توجه به عدم کنترل مطلوب و به موقع در زمان فعالیت، عملکرد درخت کاهش می‌یابد آفت پسیل یا عسلک زیتون : با تغذیه‌ی شیره‌ی گیاهی، ماده‌ای به اسم عسلک را تولید می‌کند.این امر نیز موجب جذب گرد و خاک و مانع از تنفس و فتوسنتز برگ می‌گردد، در نهایت سبب افت عملکرد کمی و کیفی درختان زیتون می‌شود. نام‌های دیگر آفت پسیل، عباراتی مانند سفیدک، برفک و عسلک زیتون می‌باشد.


شکل ظاهری پسیل زیتون، نوعی حشره‌ی کوچک و جهنده است که به رنگهای قهوه‌‌ای، سبز و خاکستری دیده می‌شود. نقطه‌های سیاه رنکی نیز در بال‌های این حشره موجود می‌باشد. دلیل نام گذاری این آفت به عبارات ذکر شده این است که از دهان آنها ترشحات رشته‌های مومی سفید رنگی خارج می‌گردد. مقدار این ترشحات بسیار زیاد است به طوری که حشره در زیر این مواد ترشح شده، اقدام به فعالیت می‌کند اما دیده نمی‌شود.

محل انتشار آفت پسیل یا عسلک زیتون

این آفت در برخی نقاط کشور مانند استان گیلان، زنجان، کرمان، فارس و کرمانشاه، جیرفت و ....گزارش شده است. اما در خیلی از مناطق کشور در حال توسعه هست.

نحوه خسارت

گاهی زیر درختان زیتون به واسطه آلودگی شدید کاملاً سفید شده و باغداران رغبتی به مبارزه آفت نشان نمی‌دهند. این آفت با مکیدن شیره گیاهی باعث ریزش گل‌ آذین و کاهش قابل توجه جوانه‌های گل و کاهش تلقیح گل می‌گردد و نه تنها سبب کاهش تشکیل میوه می‌شوند بلکه باعث ریزش میوه‌های جوان نیز می‌شود.

مبارزه با آفت پسیل یا عسلک زیتون

مبارزه زراعی:

_ هرس بهاره

_ پاشیدن روغن

_ استفاده از کود‌های تقویتی

_ ردیابی و پیشگیری

مبارزه شیمیایی:

سمپاشی یکی دیگر از روش‌های مبارزه با آفت عسلک زیتون است. محلول پاشی با روغن و نیز سمپاشی آفت عسلک زیتون با استفاده از" پهپاد سمپاش سیرنگ" می‌تواند تا حد قابل قبولی از خسارت این آفت بکاهد.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09925482920 تماس بگیرید.


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


آفت پسیل زیتون کشاوزی پهپاد سمپاش پهپاد

این مطالب را هم بخوانید!

صفحه آپارات سیرنگ

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدا...

آیا میدانید اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زنجبیل چیست؟ عنوان: اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدان زنجبیل: یک مرور نظام‌مند مقدمه: زنجبیل، یک گیاه دارویی با سابقه‌ای طولانی در طب سنتی، به عنوان یک منبع غنی از ترکیبات فعال با اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدان شناخته شده است. در این مقاله، به بررسی ا...

ادامه مطلب »

آفت مینوز گوجه فرنگی

آفت مینوز گوجه فرنگی (Tuta absoluta) یک حشره‌کشی است که به‌طور گسترده در گوجه‌فرنگی و سایر گیاهان تازه‌خوری از جمله سیب‌زمینی و بادمجان گسترش یافته است. این آفت به عنوان یکی از مهمترین تهدیدها در تولید گوجه‌فرنگی در ایران و جهان شناخته می‌شود.

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116